JPK VAT

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestr sprzedaży VAT i rejestr zakupów VAT) i przesyłania jej jako Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) obejmuje wszystkich podatników VAT.


JPK VAT

1. Czym jest Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT)

  • to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres,
  • dane do utworzenia JPK_VAT są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa,
  • przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej – w określonym układzie i formacie (schemat xml) – do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.

2. Kto składa JPK_VAT

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (rejestr sprzedaży VAT i rejestr zakupów VAT) i przesyłania jej jako Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) obejmie również mikroprzedsiębiorców.

Oznacza to, że obowiązek przekazywania JPK_VAT bez wezwania organu podatkowego będzie dotyczyć wszystkich podatników VAT. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.

Ważne! Mikroprzedsiębiorco! Nowy obowiązek dotyczy cię, jeśli jesteś podatnikiem VAT i składasz deklaracje VAT-7 lub VAT-7K:

  • twoje obroty nie przekroczyły 2 mln euro,
  • zatrudniasz mniej niż 10 osób,

JPK_VAT zawiera dane, które do tej pory ewidencjonujesz w rejestrze zakupów i sprzedaży.

3. Kiedy NIE składasz JPK_VAT
Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT nie składasz, jeżeli jesteś podatnikiem, który wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, wskazane w ustawie o VAT. Chodzi o:

  • sprzedaż wyłącznie towarów i świadczenie usług zwolnionych z VAT (zwolnienie przedmiotowe – art. 43 ust. 1),
  • zwolnienie podmiotowe (m. in. dla podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 200 tys. zł – art. 113 ust. 1 lub 9),
  • organizacje międzynarodowe, które realizują zadania publiczne (art. 82 ust. 3).

4. Kiedy złożyć JPK_VAT
Od 1 stycznia 2018 r. będziesz mieć obowiązek składania informacji o prowadzonej ewidencji w formie pliku JPK_VAT bez wezwania do 25. dnia po zakończeniu danego miesiąca. Jeśli rozliczałeś się do tej pory metodą kwartalną, także prześlesz JPK_VAT co miesiąc.Przykładowo do 25 lutego wyślesz informację za styczeń, do 25 marca wyślesz informację za luty itd.

Złóż JPK już teraz! Dzięki temu:

  • otrzymasz szybszy zwrot VAT – do 25. dni przy rozliczeniach za październik, listopad i grudzień 2017 r.,
  • sprawdzisz, z czym wiąże się nowy obowiązek i przygotujesz się do niego wcześniej,
  • upewnisz się, czy twoje rozliczenie jest poprawne.

5. Jak złożyć JPK_VAT
JPK_VAT składa się z danych identyfikujących podatnika i właściwy urząd skarbowy (np. NIP, REGON, kod urzędu skarbowego) oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży. Dane wykazane w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi ujętymi w deklaracji VAT.
Już teraz możesz testować elektroniczne składanie JPK_VAT dzięki aplikacji Ministerstwa Finansów Klient JPK 2.0, która umożliwia bezpłatne i bezpieczne wygenerowanie oraz wysłanie pliku.
Od 1 stycznia 2018 r. ewidencje na potrzeby VAT, również te prowadzone dotychczas w wersji papierowej lub plikach typu WORD lub EXCEL, będą prowadzone wyłącznie w wersji elektronicznej i przesyłane jako JPK_VAT do Ministerstwa Finansów.
Z myślą o najmniejszych przedsiębiorcach Ministerstwo Finansów w początkach 2018 r. udostępni specjalną bezpłatną aplikację do wystawiania i ewidencjonowania faktur VAT oraz generowania i wysyłania JPK_VAT. W przyszłości aplikacja będzie rozwijana, aby ułatwić podatnikom wysyłanie pozostałych rodzajów plików JPK (więcej o innych strukturach JPK w części Konsekwencje niezłożenia JPK_VAT).


Utwórz prawidłowy JPK_VAT
Jeśli rozliczasz się z VAT i nie korzystasz z usług biur rachunkowych lub programów księgowych, skorzystaj z bezpłatnego narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów:

1. pobierz tabelę w formacie arkusza kalkulacyjnego (plik csv),

2. wpisz dane z rejestru VAT w odpowiednie kolumny i wiersze tabeli (są one niezbędne do wygenerowania JPK_VAT). Opis, jak to zrobić, znajdziesz w broszurze informacyjnej oraz w opisie struktury i formatu danych pliku csv.

Wypełniony plik csv stanowi źródło JPK_VAT i jest gotowy do wysyłki przez aplikację Klient JPK 2.0.
Możesz też utworzyć JPK_VAT przy pomocy uaktualnianego programu księgowego lub jednej z komercyjnych aplikacji on-line. Jeśli korzystasz już z takiego programu, sprawdź, czy ma on funkcję wysyłki za jego pośrednictwem plików JPK_VAT lub czy możesz bezpośrednio pobrać z programu dane do aplikacji Klient JPK 2.0.

Wyślij JPK_VAT

3. Załóż profil zaufany
Do wysyłania plików JPK_VAT potrzebujesz certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego (eGo). Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Profil zaufany – w odróżnieniu do certyfikatu kwalifikowanego – jest bezpłatny. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
4. Pobierz aplikację Klient JPK 2.0 do wysyłania JPK
Po uzyskaniu profilu zaufanego (eGo) pobierz i zainstaluj aplikację Klient JPK 2.0. Służy ona do konwersji pliku w formacie csv do pliku w formacie xml oraz do wysyłki plików JPK. Wybierz aplikację w wersji dla systemu operacyjnego, którego używasz na twoim komputerze (Windows, Linux).
Jeśli nie korzystasz z aplikacji Klient JPK 2.0, zapoznaj się z informacjami na temat opracowanej przez Ministerstwo Finansów „Specyfikacji interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego wersja 2.3" ,
5. Pobierz UPO_JPK
Po wysłaniu JPK możesz pobrać formularz UPO_JPK (Urzędowe Poświadczenie Odbioru dla plików JPK). Dzięki niemu:

  • potwierdzisz odbiór pliku JPK,
  • sprawdzisz status przedłożonego dokumentu,
  • pobierzesz UPO dla dokumentu, który otrzymał status „200".

Do prawidłowego działania formularza UPO_JPK niezbędne jest zainstalowanie w systemie programu Adobe Reader, który można bezpłatnie pobrać ze strony producenta.
Po złożeniu pliku JPK_VAT mogą pojawić się zdarzenia gospodarcze, które wymagają zmian w ewidencji VAT (np. otrzymasz fakturę korygującą od kontrahenta za zakupy dla firmy, wystawisz fakturę korygującą za dokonaną sprzedaż czy wystawisz klientom faktury do paragonów, z których obrót już rozliczyłeś i wykazałeś w złożonym wcześniej pliku). Złóż wtedy korektę JPK_VAT. Przy składaniu korekty JPK_VAT oznacz cel złożenia: 2. Korekta musi obejmować wszystkie zmiany w JPK. Nie ma ograniczeń co do ilości przesyłanych korekt.

6. Konsekwencje niezłożenia JPK_VAT
Jednolity plik kontrolny ma charakter informacji podatkowej, dlatego niezłożenie go w terminie może spowodować sankcje karno-skarbowe. W zależności od okoliczności może to być wykroczenie lub przestępstwo. Co wyznacza granicę między nimi? Po pierwsze wartość uszczuplenia należności podatkowej – jeżeli przekracza ona 10 000 zł, jest to przestępstwo. Dodatkowo pod uwagę bierze się pobudki działania sprawcy, stopień szkodliwości społecznej oraz sposób dokonania czynu.
Możesz zwrócić się o odroczenie terminu złożenia JPK_VAT. Wystąp z umotywowanym wnioskiem przed upływem terminu złożenia JPK_VAT do właściwego dla ciebie naczelnika urzędu skarbowego.

7. Pytania i odpowiedzi
http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/pytania-i-odpowiedzi


8. Kontakt
Masz pytania?
Skontaktuj się:

Powiadomienia SMS i e-mail o niezgodności w JPK_VAT
Jeśli w przesłanym pliku JPK_VAT wystąpią niezgodności, otrzymasz powiadomienie w postaci

  • e-maila z adresu jpk.analizy@ds.mofnet.gov.pl – na adres elektroniczny lub
  • wiadomości tekstowej SMS – na numer telefonu, które wskazałeś w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym.

Powiadomienia z podpisem „Ministerstwo Finansów, Departament Poboru Podatków" będą zawierać prośbę o sprawdzenie składanych plików JPK_VAT i kontakt z właściwym urzędem skarbowym, aby wyjaśnić stwierdzone niezgodności i ewentualnie skorygować złożoną deklarację VAT lub plik JPK_VAT.
Ważne: powiadomienia w formie e-mailowej i wiadomości tekstowe SMS są generowane automatycznie. NIE odpowiadaj na takie wiadomości.
Jednocześnie informujemy, że powiadomienia nie będą zawierać żadnych wezwań do zapłaty podatku, a w treści e-maila i wiadomości SMS nie będą umieszczane żadne odnośniki zewnętrzne (linki) ani załączniki w formie plików.
Jeśli otrzymasz e-mail lub wiadomość SMS, skontaktuj się ze SWOIM urzędem skarbowym.

 

Załączniki

Plakat Informacyjny

plik w formacie pdf rozmiar 1.56 MB
wróć do listy
Przeczytaj również

Od 14.09.2019 roku inny sposób logowania do konta dla klientów instytucjonalnych

Szanowni Klienci,

informujemy, że z dniem 14.09.2019r. ulegnie zmianie sposób logowania i autoryzacji dyspozycji przelewów w systemie bankowości elektronicznej. Zmiany związane są z unijną Dyrektywą PSD2 dotyczącą usług płatniczych, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa Państwa pieniędzy i transakcji w bankowości elektronicznej.
Nowy sposób logowania i nowy sposób autoryzacji uzależniony jest od rodzaju posiadanych przez Państwa urządzeń:
• Użytkownicy posługujący się tokenem RSA, kartą i czytnikiem
po 14 września 2019r.:
logowanie pozostaje BEZ ZMIAN,
autoryzacja dyspozycji przelewów pozostaje BEZ ZMIAN
• Użytkownicy posługujący się tokenem VASCO (pracujący na systemie Windows)
po 14 września 2019r.:
logowanie pozostaje BEZ ZMIAN
autoryzacja dyspozycji przelewów ulega ZMIANIE i polegać będzie na autoryzacji za pomocą karty i czytnika. Bank po konfiguracji urządzeń skontaktuje się z Użytkownikiem celem ustalenia sposobu i terminu odbioru karty i czytnika. Nowy sposób logowania i autoryzacji opisany został w instrukcji „KARTA CHIP.pdf” (prosimy o zapoznanie się z instrukcją).
• Użytkownicy posługujący się tokenem VASCO (pracujący na systemie innym niż Windows)
po 14 września 2019r.:
logowanie pozostaje BEZ ZMIAN
autoryzacja dyspozycji przelewów ulega ZMIANIE i polegać będzie na autoryzacji za pomocą aplikacji mToken MAA. w celu skorzystania z aplikacji MAA konieczny jest kontakt z Pracownikiem Banku w celu wskazania numeru telefonu komórkowego, na którym będzie zainstalowana aplikacja służąca do autoryzacji dyspozycji przelewów. Nowy sposób logowania i autoryzacji opisany został w instrukcji „MAA.pdf” (prosimy o zapoznanie się z instrukcją).
• Użytkownicy bankowości elektronicznej, którzy nie posiadają uprawnień do autoryzacji dyspozycji przelewów (posiadają do logowania token RSA lub VASCO)
po 14 września 2019r.:
logowanie pozostaje BEZ ZMIAN.

Bank przeprasza Państwa za wszelkie utrudnienia wynikające z konieczności dostosowania systemu bankowości elektronicznej do wymogów silnego uwierzytelnienia (SCA).

 

z poważaniem
Zarząd Banku

więcej

Od 14.09.2019 roku inny sposób logowania do konta dla klientów indywidualnych

Szanowni Klienci,

informujemy, że z dniem 14.09.2019r. ulegnie zmianie sposób logowania i autoryzacji dyspozycji przelewów w systemie bankowości elektronicznej. Zmiany związane są z unijną Dyrektywą PSD2 dotyczącą usług płatniczych, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa Państwa pieniędzy i transakcji w bankowości elektronicznej.
Nowy sposób logowania i nowy sposób autoryzacji uzależniony jest od rodzaju posiadanego przez Państwa sposobu autoryzacji:
• Użytkownicy autoryzujący dyspozycje przelewów za pomocą kodu SMS
po 14 września 2019r.:
logowanie ulegnie ZMIANIE i zostaje rozszerzone o wpisanie dodatkowego kodu SMS,
autoryzacja dyspozycji przelewów ulegnie ZMIANIE i zostanie rozszerzona o dodatkowy kod PIN, który przy próbie pierwszej autoryzacji zostanie przesłany Państwu za pomocą SMS. Przy pierwszej autoryzacji konieczna jest zmiana otrzymanego kodu PIN na nowy PIN, znany tylko Użytkownikowi.
Nowy sposób logowania i autoryzacji opisany został w instrukcji „SMS.pdf” (prosimy o zapoznanie się z instrukcją).
• Użytkownicy autoryzujący dyspozycje przelewów za pomocą aplikacji mToken MAA
po 14 września 2019r.:
logowanie ulegnie ZMIANIE i zostaje rozszerzone o zatwierdzenie logowania w aplikacji mToken MAA,
autoryzacja pozostaje BEZ ZMIAN.
Nowy sposób logowania i autoryzacji opisany został w instrukcji „MAA.pdf” (prosimy o zapoznanie się z instrukcją).

Bank przeprasza Państwa za wszelkie utrudnienia wynikające z konieczności dostosowania systemu bankowości elektronicznej do wymogów silnego uwierzytelnienia (SCA).

 

z poważaniem
Zarząd Banku

więcej

VAT- biała lista

Od 1 września 2019 r.  nowe przepisy w zakresie zmian Ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają tzw. białą listę podatników VAT.

Biała lista to prowadzony przez Szefa KAS elektroniczny wykaz podmiotów:

·         zarejestrowanych jako podatnicy VAT,

·         niezarejestrowanych jako podatnicy VAT lub wykreślonych z rejestru jako podatnicy VAT,

·         których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.

Mają znajdować się na niej informacje dotyczące zarejestrowania, wyrejestrowania oraz statusu podatnika VAT, a także numery NIP, REGON i numery rachunków bankowych przedsiębiorców.

Na białej liście podatników będą mogły być umieszczane wyłącznie rachunki rozliczeniowe. Ma to na celu wyeliminowanie procederu płatności split payment na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.

Za płatność pomiędzy firmami realizowaną w kwocie co najmniej 15 000zł na inny rachunek niż wskazany na białej liście, od 1 stycznia 2020r. przewidziane są sankcje.

Biała lista ma być udostępniona:

·         w biuletynie publicznym Ministerstwa Finansów,

·         w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Na białej liście będzie można sprawdzić dane kontrahenta z ostatnich 5 lat, starsze będą usuwane. Podmiot, którego dane zostały zawarte w wykazie, może złożyć do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wniosek o usunięcie lub sprostowanie tych danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym, wraz z uzasadnieniem. Szef KAS ma prawo odmówić żądania z wniosku, jeśli spowodowałoby to niezgodność ze stanem rzeczywistym.

Weryfikacja rachunku to zadanie podatnika.

Bank nie ma obowiązku, by dostarczać Klientom rozwiązania związane z weryfikacją na białej liście użytych rachunków przy płatnościach za faktury VAT. Ryzyko i odpowiedzialność za to, czy rachunek odbiorcy na dzień zlecanego przelewu jest na białej liście, ponosi wyłącznie podatnik.

 

więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.

Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.